بهترین میوه ها برای افراد دیابتی

 اگر شما به دیابت نوع 2 مبتلا هستید،حتماً متعجب می شوید اگر بدانید که شما باید میوه بخورید . اکثر میوه ها شیرین هستند و به همین علت مردم تصور می کنند که خوردن آنها برای افراد دیابتی مضر است. مانند همه ی انواع غذاها بهترین روش، خوردن مقدار متوسطی از میوه است البته برخی از انواع میوه نسبت به انواع دیگر فواید بیشتری برای  افراد دیابتی دارند.

 نکته ی مهم دیگر اینست که نباید تصور کنید که به جای خوردن میوه از آب میوه های موجود در سوپر مارکت ها استفاده کنید زیرا این آب میوه ها دارای مقادیر زیادی شکر اضافه و نگهدارنده می باشند که برای سلامتی شما مضر هستند. اگر شما یک لیوان آب میوه  طبیعی بنوشید زیاد مضر نیست اما اگر می خواهید بیش از یک لیوان بخورید بهتر است  آنرا با آب رقیق کنید.

میوه هایی که دارای فیبر زیادتری هستند برای سلامتی مفیدترند این نوع میوه ها دارای ایندکس یا نمایه ی گلایسمی (GI)پایین تری هستند بنابراین باعث افزایش  ناگهانی و زیاد قند خون در مقایسه  با انواع دیگر میوه نمی شوند. اگر پوست یا دانه ی میوه قابل خوردن باشد این نوع میوه ها دارای مقدار فیبر زیادی خواهند بود.این میوه ها شامل: سیب، انواع آلوچه و آلو، قره قاط، زرد آلو، گلابی، توت فرنگی،  کیوی ، آووکادو وانار می باشد.

میوه هایی که حاوی مقدار زیادی فروکتوز نسبت به گلوکز هستند یعنی کسر فروکتوز به گلوکز آنها بالا است، برای سلامتی مفیدند. متابولیسم فروکتوز در سلولها وابسته  به وجود انسولین نیست . GIاین میوه ها تقریباً 19 می باشد در حالیکه GIشکر ( سوکروز) حدود 60 و GIگلوکز 100 است.

 این نوع میوه ها عبارتند از: انواع گیلاس و آلبالو، انواع سیب، گلابی،انبه ، گلابی هندی

 درحالیکه این نوع فروکتوز برای سلامت افراد مضر نیست اما باید از خوردن نوشیدنیهای حاوی فروکتوز بالا مانند شربت ذرت (HFCS)که حاوی مقادیر بسیار زیاد فروکتوز  می باشند، پرهیز کرد. سوداها حاوی مقادیر بسیار زیادی HFCSهستند که از شیرین کننده های تصفیه شده محسوب می شوند . HFCSبرخی اوقات  حاوی مقادیر زیادی جیوه نیز می باشند که سم بسیار خطرناکی است که سبب افزایش تخریب رادیکالهای آزاد در سلولها می شود.

سیب حاوی مقادیر زیادی پکتین است که به افراد دیابتی در کنترل گلایسمیک کمک کرده و سبب کاهش مقدار انسولین مورد نیاز تا میزان 50 درصد می شود. گریپ فروت میوه ی سالم دیگری است که به شما در تنظیم انسولین هنگام خوردن غذا کمک میکند .همچنین این میوه به شما در کاهش وزن کمک کرده و سبب کاهش مقاومت بدن به انسولین می شود. نمایه ی گلایسمی گریپ فروت بسیار پایین است و بر اساس درجه بندی GIعدد 25 است.

 برخی از میوه جات دارای مقادیر بسیار زیادی سوکروز و گلوکز بوده و دارای GIبسیار بالایی هستند، بنابراین شما باید تنها مقادیر بسیار کمی از این نوع میوه ها مصرف کنید این میو ه ها شامل: خرما، موز، انگور، طالبی، پرتقال و آناناس می باشند.

خرما یکی از بدترین میوه ها برای افراد دیابتی است تنها نصف فنجان خرما حدود 55 گرم شکر دارد با میزان GI53 .

 از خوردن میوه های کنسرو شده که چه درآب خودشان کنسرو شده باشند چه در شربت باید پرهیز کرد زیرا حاوی مقادیر زیادی  شکر هستند. اگر در آب خود میوه بدون شکر کنسرو شده باشند موارد  سالم تری محسوب می شوند.

 انجمن دیابت آمریکا به افراد دیابتی به عنوان بخشی از رژیم روزانه اشان،خوردن انواع توت و مرکبات را توصیه می کند.توت ها حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان ، انواع ویتامین و فیبر هستند و مرکبات نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین Cو فیبر می باشند ، با این حال شما به عنوان یک فرد دیابتی باید هم در مورد انتخاب نوع میوه و هم سایز سروینگی که انتخاب می کنید دقت نمایید.فرد مبتلا به دیابت نوع 2 می تواند با کنترل بیماری به سلامت خود بازگردد. خوردن نوع صحیح و مقدار صحیح میوه می تواند درکنترل قندخون شما بسیار موثر باشد.

منبع : diabetes- living.com